............της πολυχειροκροτημένης τραγωδίας της τραγωδίας του Ευριπίδη ''Μήδεια'' που ανέβασε το ερασιτεχνικότατο Κορινθιακό Θέατρο Βασίλης Ρώτας έχουμε να προτείνουμε αντι της τροφαντής πρωταγωνίστριας μια Μήδεια πιο αέρινη.
Είναι ένα μικρό δείγμα από την πρώτη παράσταση της ''Μήδειας'' (1993) του εμβληματικού έργου του Δημήτρη Παπαϊωάννου και αναμφίβολα της πιο εμπνευσμένης στιγμής στη δράση ενός σχήματος (Ομάδα Εδάφους), που άφησε εποχή στα νεότερα χοροθεατρικά μας πράγματα.
Η υδάτινη Μήδεια ταξίδεψε, αγαπήθηκε, μάγεψε με τη δύναμη των εικόνων, την ευρηματικότητα στην αφήγηση του μύθου, το ιδιοφυές ταίριασμα της κίνησης ενός βωβού θιάσου με το δραματικό στοιχείο. Γνώρισε αποθεωτική υποδοχή από την παγκόσμια κριτική και μοναδική αντοχή στο πέρασμα του χρόνου.
Σήμερα, με τα μάτια της καινούργιας του εμπειρίας, ο Παπαϊωάννου κοιτάζει εκ νέου την ιστορική και δοκιμασμένη αυτή δουλειά. Και αποπειράται να μας μεταγγίσει το απόσταγμα της «ευτυχισμένης εκείνης στιγμής» ξαναδουλεύοντας την παράσταση με μια καινούργια ομάδα.
Οι παραστάσεις 5-10 Ιουνίου 2008, Πειραιώς 260
Δυστυχώς για τον κύριο Παπαϊωάννου την εθνική πρώτη πρόλαβε ο Δήμος Κορινθίων και η επιτροπή εορτασμού των 150 Χρόνων από την ίδρυση της Κορίνθου με τη δική τους ''Μήδεια'' μια παράσταση προϋπολογισμού 80.000 Ευρώ. όπως λέγεται
Και σαν απλοί πολίτες ρωτάμε : Δεν θα ήταν προτιμότερο να κληθεί έστω και για μια μέρα ο κ. Παπαϊωάννου να μιλήσει για το έργο του, να προβάλλει αποσπάσματα σε βίντεο;
Σίγουρα θα μας στοίχιζε λιγότερο. Σίγουρα θα μαθαίναμε περισσότερα.
Σίγουρα ο ''βωβός'' υπέροχος χορός θα άφηνε τις καλύτερες εικόνες στη μνήμη μας.
Έτσι όμως '' άρπα κόλα'' και ''αλα Γκρέκο μασκαρά '' που γίνονται τα πολιτιστικά πράγματα στην πόλη μας δεν μπορούμε να περιμένουμε κάτι καλύτερο.
Και το χειρότερο είναι πως αυτή η ''Μήδεια'' θα εκπροσωπήσει τον Δήμο Κορινθίων και διεθνώς!!!!!
η Μήδεια του Κ.Θ.Β.Ρ. δεν στοίχισε ούτε 80.000, ούτε 8.000, ούτε τα μισά των 8.000 ευρώ. Είναι πράγματι «ερασιτεχνικότατη» ακριβώς όσο οι ζωγραφιές του Θεόφιλου και τα γλυπτά του Χαλεπά. Κατά τα άλλα αφιερώνω το ακόλουθο ποίημα του Σεφέρη σε εσάς που αρέσουν μόνο έργα επωνύμων
Θεατρίνοι, Μ.Α.
Στήνουμε θέατρα και τα χαλνούμε όπου σταθούμε κι όπου βρεθούμε στήνουμε θέατρα και σκηνικά, όμως η μοίρα μας πάντα νικά
και τα σαρώνει και μας σαρώνει και τους θεατρίνους και το θεατρώνη υποβολέα και μουσικούς στους πέντε ανέμους τους βιαστικούς.
Σάρκες, λινάτσες, ξύλα, φτιασίδια, ρίμες, αισθήματα, πέπλα, στολίδια, μάσκες, λιογέρματα, γόοι και κραυγές κι επιφωνήματα και χαραυγές
ριγμένα ανάκατα μαζί μ' εμάς (πες μου πού πάμε; πες μου πού πας;) πάνω απ' το δέρμα μας γυμνά τα νεύρα σαν τις λουρίδες ονάγρου ή ζέβρα
γυμνά κι ανάερα, στεγνά στην κάψα (πότε μας γέννησαν; πότε μας θάψαν;) και τεντωμένα σαν τις χορδές μιας λύρας που ολοένα βουίζει. Δες και την καρδιά μας• ένα σφουγγάρι,
στο δρόμο σέρνεται και στο παζάρι πίνοντας το αίμα και τη χολή και του τετράρχη και του ληστή.
Υ.Γ. 1. Από πότε μετράται η καλλιτεχνική αξία ενός ηθοποιού με τα κιλά του; 2.Σας περιμένουμε στο Φεστιβάλ 2-8 Αυγούστου. 3. Επί τη ευκαιρία : http://korinthiakotheatro.blogspot.com/
Με τιμή
Κάποιος που ακόμα ταξιδεύει και ευτυχώς δεν έχει ριζώσει
Δεν θα μας πειραζε καθόλου να κάνει ο κάθε θίασος, ερασιτεχνικός ή μη ό,τι θέλει και να ερμηνεύει τη θεατρική τέχνη όπως θέλει αν αυτό γινόταν με ίδιους πόρους. Μας ενοχλεί όμως όταν υπάρχει επιχορήγηση από το Δήμο Κορινθίων και άλλες πηγές - χρήματα των πολιτών δηλαδή - και δεν μας ικανοποιεί το αποτέλεσμα. Εκεί έχουμε δικαίωμα να κρίνουμε. Οι μέθοδοι είναι σε όλους γνωστές και ο κύκλος ''ο γνωστός του γνωστού'' επίσης. Η επιχορήγηση του Δήμου Κορινθίων για την παράσταση πόσο είναι; Αυτό δεν μας το είπε ο κύριος που ακόμα ταξιδεύει και δεν ρίζωσε πουθενά. Είδα την παράσταση και δεν μου άρεσε.Δεν πρέπει να το λέω; Δεν έχει το δικαίωμα να κρίνει ο πολίτης; Ξέρω όμως ένα πράγμα: Η πολιτιστική και καλλιτεχνική ζωή ενός τόπου πάντα καθρεπτίζει το όραμα και την κουλτούρα της δημοτικής του αρχής. Στη συγκεκριμένη περίπτωση καθρεπτίζει την κουλτούρα του Α. Πνευματικού και του δημοτικού του συμβουλίου. Αυτό αν κατανοήσουμε θα κατανοήσουμε και το φεστιβάλ θεάτρου,και τα καρναβάλια, και τον Πανιάρα και τη λειτουργία του Πνευματικού Κέντρου και πως αξιολογούνται κάποια πράγματα και τέλος το μαύρο μας το χάλι ως πόλις.
3 σχόλια:
Πολυχρονεμένοι κριτικοί,
η Μήδεια του Κ.Θ.Β.Ρ. δεν στοίχισε ούτε 80.000, ούτε 8.000, ούτε τα μισά των
8.000 ευρώ. Είναι πράγματι «ερασιτεχνικότατη» ακριβώς όσο οι ζωγραφιές του Θεόφιλου και τα γλυπτά του Χαλεπά.
Κατά τα άλλα αφιερώνω το ακόλουθο ποίημα του Σεφέρη σε εσάς που αρέσουν μόνο έργα επωνύμων
Θεατρίνοι, Μ.Α.
Στήνουμε θέατρα και τα χαλνούμε
όπου σταθούμε κι όπου βρεθούμε
στήνουμε θέατρα και σκηνικά,
όμως η μοίρα μας πάντα νικά
και τα σαρώνει και μας σαρώνει
και τους θεατρίνους και το θεατρώνη
υποβολέα και μουσικούς
στους πέντε ανέμους τους βιαστικούς.
Σάρκες, λινάτσες, ξύλα, φτιασίδια,
ρίμες, αισθήματα, πέπλα, στολίδια,
μάσκες, λιογέρματα, γόοι και κραυγές
κι επιφωνήματα και χαραυγές
ριγμένα ανάκατα μαζί μ' εμάς
(πες μου πού πάμε; πες μου πού πας;)
πάνω απ' το δέρμα μας γυμνά τα νεύρα
σαν τις λουρίδες ονάγρου ή ζέβρα
γυμνά κι ανάερα, στεγνά στην κάψα
(πότε μας γέννησαν; πότε μας θάψαν;)
και τεντωμένα σαν τις χορδές
μιας λύρας που ολοένα βουίζει. Δες
και την καρδιά μας• ένα σφουγγάρι,
στο δρόμο σέρνεται και στο παζάρι
πίνοντας το αίμα και τη χολή
και του τετράρχη και του ληστή.
Υ.Γ. 1. Από πότε μετράται η καλλιτεχνική αξία ενός ηθοποιού με τα κιλά του;
2.Σας περιμένουμε στο Φεστιβάλ 2-8 Αυγούστου.
3. Επί τη ευκαιρία : http://korinthiakotheatro.blogspot.com/
Με τιμή
Κάποιος που ακόμα ταξιδεύει και ευτυχώς δεν έχει ριζώσει
Κρίνεστε και κρινόμεθα αγαπητέ.
Κάθε κριτική καλοδεχούμενη αν είναι να γίνουμε καλύτεροι.
Με τιμή και καλό κουράγιο
Δεν θα μας πειραζε καθόλου να κάνει ο κάθε θίασος, ερασιτεχνικός ή μη ό,τι θέλει και να ερμηνεύει τη θεατρική τέχνη όπως θέλει αν αυτό γινόταν με ίδιους πόρους.
Μας ενοχλεί όμως όταν υπάρχει επιχορήγηση από το Δήμο Κορινθίων και άλλες πηγές - χρήματα των πολιτών δηλαδή - και δεν μας ικανοποιεί το αποτέλεσμα.
Εκεί έχουμε δικαίωμα να κρίνουμε.
Οι μέθοδοι είναι σε όλους γνωστές και ο κύκλος ''ο γνωστός του γνωστού'' επίσης.
Η επιχορήγηση του Δήμου Κορινθίων για την παράσταση πόσο είναι; Αυτό δεν μας το είπε ο κύριος που ακόμα ταξιδεύει και δεν ρίζωσε πουθενά.
Είδα την παράσταση και δεν μου άρεσε.Δεν πρέπει να το λέω;
Δεν έχει το δικαίωμα να κρίνει ο πολίτης;
Ξέρω όμως ένα πράγμα: Η πολιτιστική και καλλιτεχνική ζωή ενός τόπου πάντα καθρεπτίζει το όραμα και την κουλτούρα της δημοτικής του αρχής.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση καθρεπτίζει την κουλτούρα του Α. Πνευματικού και του δημοτικού του συμβουλίου.
Αυτό αν κατανοήσουμε θα κατανοήσουμε και το φεστιβάλ θεάτρου,και τα καρναβάλια, και τον Πανιάρα και τη λειτουργία του Πνευματικού Κέντρου και πως αξιολογούνται κάποια πράγματα και τέλος το μαύρο μας το χάλι ως πόλις.
Με τιμή
Φιλοθεάμον Κοινόν
Δημοσίευση σχολίου